Wat is een bedrijfswaardering?
Dankzij een bedrijfswaardering kom je te weten wat de economische waarde van jouw onderneming is. Een bedrijfswaardering is nodig wanneer je jouw onderneming wil verkopen. Een correcte bedrijfswaardering is essentieel wanneer je jouw exit wil plannen. Maar een bedrijfswaardering kan ook gebruikt worden wanneer je een partner wilt laten toetreden of voor strategische doeleinden.
De voordelen van een bedrijfswaardering gemaakt door Funding Force?
- Grondige kennis van iedere methode
- Objectieve partner
- Werkelijkheidsgetrouw
- Gebruik van de meest geschikte methodes
Welke bedrijfswaarderingsmethodes zijn er?
Er zijn verschillende methodes om een onderneming te waarderen. Aangezien het waarderen van een onderneming geen exacte wetenschap is, is het aangeraden om verschillende methodes toe te passen, om zo een accuraat mogelijke bedrijfswaardering te bekomen. Er zijn waarderingsmethodes die kijken naar de historische cijfers van een onderneming en die kijken naar de toekomstperspectieven van een onderneming.
- (Gecorrigeerd) netto-actief methode
- DCF (Discounted Cash Flow) methode
- Multiple methode
- Cost to duplicate methode
- Liquidatiewaarde methode
Match met jouw onderneming
Een jonge start-up moet op een verschillende manier gewaardeerd worden dan een industriële kmo. Funding Force bepaalt zo met jou welke waarderingsmethoden het best bij jouw onderneming aansluiten om een zo correct mogelijke bedrijfswaardering te bekomen.
Waarde is niet gelijk aan prijs
De waardebepaling van jouw onderneming is niet wat de prijs waarvoor je jouw onderneming moet verkopen. De prijs is het resultaat die voortkomt uit de onderhandelingen tussen de verschillende partijen. Met een bedrijfswaardering door Funding Force kan je met een degelijke en betrouwbare waardebepaling aan de onderhandelingstafel zitten en heb je een stok achter de deur tijdens de onderhandelingsgesprekken.